Zilele ploioase de toamna sau de primavara sunt cele mai dificil de gestionat din punctul de vedere al aderentei motocicletei pe carosabil si al franarii. Se stie deja ca un carosabil umed rezultat dupa o ploaie abundenta sau dupa una mocaneasca necesita adaptarea, din partea pilotului, a tehnicii de franare. In conditii de carosabil umed, distanta de franare creste simtitor, la fel ca atunci cand ai avea un set de saboti frana in stare avansata de uzura pe un carosabil uscat.
Este deja stiut ca forma benzii de rulare are un rol foarte mare in influentarea aderentei pe teren ud. Noile modele de anvelope dar si de saboti de frana disponibile pe piata intr-o mare varietate de finisari, au in comun forma rotunjita a amprentei la sol, lucru care influenteaza pozitiv tinuta de deplasare in conditii de umezeala, determinand apa sa iasa mai rapid de sub anvelopa si uscand suprafata carosabila, eliminand in acelasi timp si riscul aparitiei fenomenului de acvaplanare.
Sfaturile specialistilor raman insa aceleasi, indiferent de anvelopele pe care le folosesti: redu viteza si pastrati o distanta de siguranta mai mare fata de masinile din fata, aprinde luminile de intalnire si incerca sa circuli cu o viteza constanta adaptata conditiilor de trafic, evita accelerarile sau franarile bruste si nu brusca sub nicio forma directia.
Toate aceste sfaturi vin sa transmita faptul ca pe un carosabil acoperit cu apa distanta de franare creste considerabil, iar manevrarea motocicletei nu va putea fi facuta in conditii de maxima siguranta.
Nu uita sa verifici starea anvelopelor si presiunea la care acestea sunt umflate. E bine de stiut ca in cazul aparitiei acvaplanarii sa ridici piciorul usor de pe acceleratie fara insa sa franezi. Lasa masina pe liber si astepta ca aceasta sa incetineasca pana la momentul in care o poti controla din nou.
Franarea pe timp de ploaie este una dintre cele mai riscante si pericuoase manevre pe care le ai de efectuat atunci cand te afli in saua unei motociclete.
Pe carosabil umed, distanta de franare creste in comparatie cu drumurile uscate. Franeaza mult mai devreme decat ai face-o pe drumuri uscate. Dubleaza distanta dintre tine si participantul la trafic aflat in fata ta. Astfel, vei avea nevoie de timp suplimentar pentru a opri in conditii de siguranta.
Incetineste atunci cand apar primii stropi de ploaie: drumul este cel mai alunecos în aceste momente.
Atunci cand conduci pe ploaie, viteza motcicletei nu trebuie sa depaseasca 30 km/ora. Condusul la viteze mai mari poate cauza pierderea controlului asupra motocicletei tale. Mai mult, va fi mult mai dificil sa opresti motocicleta la timp in conditii de maxima siguranta.
Incepe franarea mai devreme. Acest lucru iti va permite, nu numai sa opresti la timp, ci te va ajuta pe tine, dar si pe ceilalti participanti la trafic sa inteleaga rapid situatia si sa diminueze viteza. Iar daca simti ca discul de frana moto are nevoie de un schimb, alege unimotors dealer autorizat si magazin online.
In caz de manevrare, trebuie sa incetinesti inainte de a lua curbele. Incearca sa franezi si sa accelerezi lin. Miscarile bruste pot cauza patinarea si pierderea controlului aupra vehiculului. Mentine o distanta sigura fata de masina din fata.
In cazul in care placutele de frana sau sabotii de frana sunt umede, incearca sa le uscuci. Pentru a face acest lucru, trebuie sa conduci o anumită distanta apasand incet frana de cateva ori: suprafata pieselor se va incalzi, iar apa in surplus se va evapora.
Aprinde farurile: luminile de pozitie pe timp de ploaie nu sunt adesea destul pentru a se identifica masina pe drum. Se recomanda sa folosesti farurile de ceata numai atunci cand nu vedezi drumul la peste 100 metri in fata.
Incetineste inaintea baltilor pentru ca sub apă se pot ascunde pericole. In afară de acest lucru, efectul de acvaplanare apare mai des atunci cand treci prin balti
Condusul sigur pe timp de ploaie depinde in cea mai mare masura de conditia tehnica a motocicletei si de indemanarea celui care o piloteaza. Inlocuirea la timp a pieselor consumabile si diagnozarile sistemelor moto, dar si stilul de condus sunt importante.
Cumpara un set de saboti frana de foarte buna calitate daca doresti sa te simti in siguranta in orice conditie de vreme.